Dax att sluta dega!

Goda föresatser är inte alltid tillräckligt, vilket jag har märkt av under sommaren och större delen av hösten. Vad jag talar om är helt enkelt min träning som blivit lidande. Det är ju bara att kolla in mitt senaste blogginlägg från i augusti i år, ”Lata dagar vid sommarstugan”. Det stämde rätt så väl, det blev väldigt många lata dagar i somras och så fortsatte det under hösten och nu har vi i princip vinter och jag har fortfarande inte riktigt kommit igång med min träning. Det känns faktiskt inte speciellt bra, jag skäms faktiskt lite över den saken. Men i stället för att bara sitta här och skämmas så ska jag naturligtvis göra någonting åt saken, att bara oja mig över att jag inte tränar längre kommer ju inte att lösa några problem.

Svårt att komma igång igen
Det stora problemet med att träna är att om man gör uppehåll under en längre period så är det väldigt svårt att komma igång igen. I alla fall är det så för mig. Om jag tar ”semester” från träningen i en månad (som jag gjorde nu i somras) så är det väldigt svårt att hitta både ork och lust att komma igång igen. Det är inte första gången som det har hänt mig, men jag hoppas innerligt att det är sista. För att komma igång ordentligt så har jag börjat med proteintillskott. Jag bestämde mig av olika anledningar för ett vegetabiliskt protein (inte minst för att jag vill ha en så vegetarisk kost som möjligt). Det vanligaste vegetabiliska växtproteinet är sojaprotein och det är också det jag använder mig av.
För den som undrar hur det känns att börja träna på gym igen när man inte gjort det på flera månader (eller ens tränat någonting över huvud taget) så hittade jag en video som lite beskriver hur det känns:

Med andra ord, det är inte roligt och det beror ju delvis på att ovanan: man försöker fortsätta träningen på ungefär den nivå man låg på när man gjorde sitt uppehåll. Det är en mycket dum idé, eftersom man helt enkelt inte är lika vältränad längre. Efter inte speciellt många månaders avhållsamhet från träning så kommer skillnaden att vara stor. Att ”spara” kondition och styrka går ju inte utan när man slutar med sin träning så går det snabbt nedåt. Det är bara att acceptera att man i princip får börja om från noll igen. Eller, riktigt så illa är det ju inte, men ändå. Det är ju inte bra!

All hjälp välkommen
Det är ju just av det skälet, att det är hårt att komma igång igen, som jag på allvar börjat med det här med kosttillskott. Jag känner definitivt att jag kan behöva all hjälp jag kan få. Men kosttillskott är ju inte magi, så jag har även upprättat en liten lista som jag ska följa slaviskt, alldeles oavsett yttre omständigheter:

  • Besöka gym två gånger per vecka, måndagar och torsdagar.
  • Ut och springa en gång per helg.
  • Skaffa skidor och när det börjar bli väl mycket snö, ut och åka skidor en gång per helg.
  • Inte ta bil till jobbet utan gå eller cykla. Detta oavsett väder (vid regn finns ju paraply).
  • Pizza, kebab och liknande högst två gånger per månad.

Det borde vara tillräckligt för att jag ska kunna komma i riktigt bra form igen!

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *